hari menanam nangka



hari minggu lepas, saya g tolong ayah tanam pokok nangka. best!

antara pokok yang ditanam kt situ, nangka gold, nangka raja.. next nangka madu mastura. semuanya nak di komersialkan. iA.



lebihan anak2 nangka yg sy kena bwak ke kebun.

hidup ni pun, mcm pokok nangka jgak..

saya berpesan kepada diri saya dan kawan-kawan juga..

kena tanam..sebelum tanam tu, kena letak baja n sedikit racun. baja untuk galakkan akarnya tumbuh. racun utk elak pokok diserang anai2 or lain2..

hidup kita, sebelum kita bina sebuah keluarga...kita kena cari ibu yang baik utk anak2 kita atau ayah yang baik untuk anak2 kita.. bila pass step pertama..boleh la kita move ke step seterusnya..

bila kita dh tanam nangka ni, kita kena baja nya sokmo.. utk galakkan pertumbuhan dia.

berbalik pada kita sebagai manusia, bila kita dh jadi ibu n ayah.. kita wajiblah menunaikan hak-hak anak2 kita.. antaranya:

-ajar kan dia mentauhidkan ALLAH
-berikan dia nama yang baik
-berikan makanan yang terbaik buatnya. ie: susu ibu
dan sebagainya..

lepas nangka dah besar sket, kena buang tunas2 yang tidak sesuai.

hidup ni, kita kena buanglah mana sifat-sifat buruk kita.. nanti terikut-ikut ke perangai anak. yang mana yang xelok untuk anak kita, kita cantas siap2.. kalau perlu rotan, kita gunakan rotan untuk adabkannya.. jangan tunggu anak kita berusia 18tahun baru nak rotan, semuanya dah terlewatla masa tu..

insya ALLAH,
bila kita jaga baik-baik pokok nangka atau pun anak orang.. hasil yang diberikan akan bagus.

jadi, ibu bapa yang memainkan peranan yang besar dalam mendidik anak.. bukan cikgu, bukan ustaz.. ibu bapa yang harus mulakan segalanya.. buruk akhlak ibu bapa, maka buruk juga lah akhlak anaknya jika tidak di tanamkan dengan akhlak yang baik padanya..

'ya ALLAH... kurniakanlah kami anak yang soleh dan cemerlang di dunia dan akhirat...semoga mereka menjadi penyejuk mata kami dan yang akan mendoakan kami sesudah kami mati..'

amin

Sistem Komen oleh Disqus