zina hati

bismillah..

buat peringatan utk diri ini yg lalai sgt...
dan utk adik tersayang.. ini yg termampu akak bg utk adik.. (^_^)

Just fowarding from email

Soalan

tp, secara jujur saye katekan, sepanjang kami berkenalan, kami hanya
berjumpa beberapa kali bersama2 teman perempuan saye. kalau diikutkan
perangai saye yg sebenar, saye bukanlah jenis yg pemalu sgt tp apabila
sayeberjumpa dgn dia, saye memang 100% malu. saye akan kurang bercakap dan
cube mengelak dr pandang wajah dia. same juga dgn dia. kami tidak
berjalan/duduk terlalu rapat. so, boleh dikatakan secara fizikalnya, kami menjaga diri
masing2 dr melakukan maksiat.

cume yg mengelirukan saya dan buat saye resah, saye takut diri saye terjebak dgn “zina hati” bile saye teringat psl dia. biasanya, saya akan membayangkan saat2 kami berjumpa, kata2 dia dan kadang2 saye mcm berangan2 berumah tangga dgn dia. saye cube elakkan dr bayangan sexual semata2 sebab saye tahu itu memang jelas haram. tp, yg selalu terbayang dlm fikiran
saye, kehidupan kami as suami isteri contohnya, saye masak utk dia, bermesra dgn anak2. itu memang selalu saye fikirkan. so, adakah itu salah satu dr “zina hati”?

memang terlintas di hati saye utk berkahwin tp usia kami terlalu muda dan kami masih belajar. kami tidak pernah berbincang psl perkahwinan. apa yg dia selalu bgtau saye, dia suruh saye bersabar and tunggu beberapa tahun lg utk kami habiskan pengajian. setakat ini, saye masih lg boleh kawal nafsu sexual saye tp yg saye tak bole kawal adalah perasaan rindu sebab kami
berjauhan. perasaan tu la yg buat saye lalai sedikit sebyk. saye cube tenangkan fikiran saye dgn solat sunat, baca Quran tp tu tak kekal lame.

saye harap, saudara bole tolong beritahu saye, the best way yg saye bole buat supaya saye tidak terjebak dgn “zina hati” selain drpd berkahwin..

thank you!

Jawapan

Assalamu `alaikum Wr. Wb.

Al-Hamdulillahi Rabbil `Alamin, Washshalatu Wassalamu `Alaa Sayyidil
Mursalin, Wa `Alaa `Aalihi Waashabihi Ajma`in, Wa Ba`d

Segala puji saya panjatkan kepada Allah di atas kesempatan yang diberikan untuk menjawab pertanyaan yang telah saudari kemukakan. Saya mengirakan saudari tidak berapa jelas akan jawaban yang telah saya berikan tempoh hari. Saya bermohon kepada Allah swt agar sentiasa menjaga niat kita semata mata mencari kebenaran dan tidaklah mencari alasan dalam kebenaran utk memuaskan hawa nafsu kita.

Semoga Allah menempatkan kita ke dalam golongan golongan yang dikehendakinya; yang beroleh kebaikan sebagaimana yang di sabdakan oleh Rasulullah saw:

“Apabila Allah berkehendakkan kebaikan bagi hambaNya, maka akan difakihkannya dengan agama, di zuhudkannya dengan dunia dan diperlihatkan kesalahan kesalahannya”
(Riwayat Baihaqi dari Anas r.a)

Sesungguhnya syaitan adalah musuh kita yang nyata, yang sentiasa menyerukan kepada kesesatan dan kehancuran, yang sentiasa membaluti kemungkaran dengan kebajikan untuk mengaburi mata sekelian manusia kecuali hamba hamba Allah yang ikhlas.

“Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka”. (Al Hijr 15:39-40)

Saya memohon kepada saudari untuk menekuni, mencermati dan menyabari atas tulisan saya ini. Saya akan menerangkan dari satu hal kepada hal yang lain yang saling berkaitan untuk memberi kefahaman yang utuh kepada saudari.

Kewajiban pada saya untuk menukilkan segala apa yang saya tahu buat saudari dengan disertakan segala hujah hujah yang jelas dan nyata agar terungkai segala permasalahan.

“Katakanlah :Inilah jalanku, mengajak manusia kejalan Allah di atas hujah-hujah yang nyata, aku dan orang orang yang mengikutiku, dan aku tidaklah termasuk orang orang yang musyrik”
(Yusuf 12:108)

Di sini saya berpegang kepada pendapat Prof Dr Yusuf Qardawi yang mengatakan ;

“Saya merasa tidak sependapat dengan teori sebahagian ulama’ masa dahulu dan sekarang dalam memberikan jawapan kepada pertanyaan orang yang sedang menghadapi kemusykilan, di mana mereka hanya menjawabnya dengan kalimah-kalimah seperti perkara ini boleh dan perkara itu tak boleh atau perkara ini halal dan perkara itu haram. Menurut hemat dan pandangan saya, bahawa seorang mufti adalah juga seorang guru, pembimbing, pemimpin, doktor dan juga penyuluh masyarakat. Oleh sebab itu dia mesti berusaha untuk memberikan penjelasan dan pengertian yang secukupnya bagi jawapan-jawapan yang disajikan kepada orang yang bertanya. Dengan cara demikian, orang yang belum tahu dapat mengerti dan orang orang yang tidak dapat tahu dapat belajar dan orang yang lupa dapat diingatkan.”

Saudari telah bertanya berkaitan dengan keadaan saudari yang khuatir terjebak dengan apa yang dikatakan sebagai “zina hati” akibat dari perhubungan saudari dengan seorang lelaki. Saya difahamkan bahawa saudari masih lagi menjaga batas2 pergaulan sebagai contoh, berjalan/duduk tidak terlalu rapat, mencuba sedaya upaya dari memandang wajah masing-masing dan keluar ditemani oleh teman teman perempuan yang lain.

Sebelum kita melangkau lebih jauh lagi, mari kita lihat hadith Rasuslullah saw yang berkaitan dengan zina hati.

“Telah ditetapkan atas manusia bagiannya dari zina. Ia pasti mendapatkan hal yang demikian itu. Zinanya mata adalah memandang, zinanya telinga adalah mendengar, zinanya lidah adalah berbicara, zinanya tangan adalah meraba, zinanya kaki dengan melangkah dan zinanya hati dengan berkeinginan, berangan angan dan membenarkan atau mendustakan kemaluan.”
(Riwayat Bukhari,Muslim,Abu Daud dan lain lain)

Sekarang mari pula kita lihat ayat Allah swt yang mengharamkan perbuatan zina dan sekaligus mengharamkan segala perbuatan yang menjurus ke arahnya.

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Al Israa 17:32)

Di sini Allah telah mengisyaratkan bahawa perbuatan zina adalah haram dan segala jalan yang menuju ke arahnya menjadi haram. Sebagai contoh, dapat kita ketahui bahawa menonton pornografi akan mendorong kepada zina, maka hukumnya haram. Begitu juga dalam perihal bercouple, dapat kita saksikan kini betapa ramai muda mudi yang terlanjur akibat dari bercinta, maka hukumnya turut menjadi haram. Saya cukupkan dulu di sini akan perbahasan yang berkaitan hukum bercouple untuk membolehkan kita membahaskan hal yang lain.

Sekarang mari kita meneliti kedudukan cinta dalam hati manusia yang di ajarkan oleh Islam.

” Katakanlah: “Jika bapak bapak, anakanak, saudara saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang orang fasik.”
(At Taubah 9:24)

” Dan di antara manusia ada orang orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah
semuanya dan bahwa Allah amat berat siksaanNya (niscaya mereka menyesal).”
(Al Baqarah 2:165)

“Katakanlah: “Jika kamu (benar benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Muhammad), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Ali Imran 3:31)

“Tidak sempurna iman seseorang sebelum ia lebih mencintaiku berbanding bapanya, anaknya dan seluruh umat manusia” (HR Bukhari)

Sesungguhnya bagi seorang yang beriman, wajib baginya untuk meletakkan kecintaannya pada Allah, RasulNya dan pada jihad di jalanNya lebih dari segala bentuk kecintaan yang lain walaupun pada ibubapanya sendiri.

Sedangkan yang terkait perhubungan di antara dua jantina yang bukan mahram Allah menegaskan bahawa ianya bukanlah cinta tapi syahwat semata.

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan syahwat kepada apa-apayang diingini, yaitu: wanita wanita, ??.”
(Ali Imran 3:14)

Maka jelaslah di sini bahawa percintaan antara bukan mahram adalah sesuatu yang tidak diajarkan di dalam Islam. Ianya tidak terdapat dalam Sirah Rasulullah saw, para sahabatnya dan kehidupan para salafus soleh, dan sesungguhnya dunia Islam sedia maklum bahawa zaman merekalah sebaik baik zaman yang pernah wujud dalam sejarah Islam dan kepada merekalah kita mengambil tauladan.

Sekarang mari kita meneliti pula batasan batasan yang telah ditetapkan oleh Islam terhadap pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.

Kita biasa mendengar bahawa rata rata pasangan mengatakan bahawa Islam membenarkan pergaulan lelaki dan perempuan yang bukan mahram cuma saja ia ada batas batasnya. Cuba kita tanya mereka semula, tahukah mereka apakah batas batasnya?

Ayuh kita renung firman Allah ini :

” Katakanlah kepada orang laki laki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”. Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya?.. .”
(An Nuur 24:30-31)

” Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.” (Ghafir 40:19)

Dan seterusnya pada hadith Nabi saw :

Dari Jarir r.a, ia bertanya kepada Rasulullah saw tentang memandang secara mendadak. Baginda pun menjawab :”Palingkanlah pandanganmu” (HR Muslim dan Tirmidzi)

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka jangan sekali-kali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, karena yang ketiganya ialah syaitan.” (Riwayat Ahmad)

“Jangan sekali-kali salah seorang di antara kamu menyendiri dengan seorang perempuan, kecuali bersama mahramnya.”

Imam Qurthubi dalam menafsirkan firman Allah yang berkenaan dengan isteri-isteri Nabi, yaitu yang tersebut dalam surah al-Ahzab ayat 53, yang artinya: “Apabila kamu minta sesuatu (makanan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari balik tabir. Karena yang demikian itu lebih dapat membersihkan hati-hati kamu dan hati-hati mereka itu,” mengatakan:
maksudnya perasaan-perasaan yang timbul dari orang laki-laki terhadap orang perempuan, dan perasaan-perasaan perempuan terhadap laki-laki. Yakni cara seperti itu lebih ampuh untuk meniadakan perasaan-perasaan bimbang dan lebih dapat menjauhkan dari tuduhan yang bukan-bukan dan lebih positif untuk melindungi keluarga.

Ini berarti, bahwa manusia tidak boleh percaya pada diri sendiri dalam hubungannya dengan masalah bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak halal baginya. Oleh karena itu menjauhi hal tersebut akan lebih baik dan lebih dapat melindungi serta lebih sempurna penjagaannya.

Insyaallah saya akan mengungkapkan satu kisah yang terjadi di kala pemerintahan Amirul Mukminin Umar Al Khattab r.a. Pada suatu hari, beliau mendengar keluhan seorang wanita yang mengatakan “Alangkah indahnya andai aku menjadi surirumah si fulan”. Lantas Umar memanggil pemuda yang disebutkan wanita tersebut dan mengarahkannya untuk menggondolkan kepalanya. Nyata ketampanan pemuda tersebut lebih terserlah dengan
kebotakannya, lantas Umar mengarahkannya untuk keluar daerah. Jadi, kalau dilihat apakah kesalahan pemuda tersebut? Tiada apa apa cuma Umar bimbang akan zina hati yang telah menguasai wanita tersebut.

Di sinilah dapat kita lihat bagaimana tegasnya Umar r.a menjaga rakyatnya dari terjebak dari zina hati yang di larang oleh Islam. Di zaman dahulu, ketika Islam masih lagi berkuasa di atas muka bumi, permasalahan ini tidak pernah timbul. Anak perempuan masih lagi malu malu untuk keluar rumah, mereka hanya menanti di rumah menunggu pinangan lelaki, dan andaikata
mereka terjerumus ke dalam kancah percintaan yang di luar perkahwinan, mereka akan dicemuh oleh segenap masyarakat.

Dan apabila keadaan mula berubah, wanita sudah mula mendapat tempat di universiti universiti, mereka sudah mula menjadi pegawai pegawai di jabatan awam dan di sinilah bermulanya satu budaya yang di ceduk dari Barat iaitu bercouple. Dan sebegitu hebatnya perancangan yang dilakukan oleh Barat sehinggakan mereka telah mengubah satu adat yang bersesuaian dengan
Islam kepada apa yang bersesuaian dengan adat mereka.

” Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah:”Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”. (Al Baqarah 2:120)

Islam adalah agama yang sesuai untuk setiap zaman. Hukumnya ada yang tetap seperti asal dan ada yang berubah mengikut zaman. Dan ulama tidak pernah memberi kelonggaran kepada para muda mudi untuk bercinta di luar perkahwinan kerana nyatanya ia adalah bukan sesuatu dari Islam dan ia pasti akan membawa kerosakan. Ia dapat dipastikan sendiri pada ketika ini,
betapa hancurnya akhlak muda mudi kita akibat dari apa yang mereka namakan sebagai
sebuah cinta suci.

Saudari telah meminta saya untuk memberikan solusi kepada satu permasalah yang berkaitan dengan zina hati akibat dari bercinta dan saya tidak dapat memberikan satu pun jawaban kerana mana mungkin untuk menerangkan cara mengelakkan zina hati yang haram andaikata bercinta itu sendiri adalah sebahagian dari jalan ke arah zina itu sendiri. Saudari mahu menyelesaikan
satu permasalahan secara Islamik (mengelakkan zina hati) terhadap satu permasalahan yang tidak Islamik (bercouple). Nescaya saudari tidak akan menemukan jawabannya.

Dan sesungguhnya saya tidak akan memberikan jawaban yang bertentangan dengan Islam semata mata untuk menyenangkan hati saudari dan memuliakan diri saya sendiri.

Sesungguhnya, yang benar telah jelas benarnya, yang bathil telah jelas kebatilannya. Sesungguhnya kebenaran pasti akan menghancurkan kebathilan

“Dan katakanlah: “Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap”.
Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.” (Al Israa 17:81)

“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barang siapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al Baqarah 2:256)

Maka dengan itu, sekiranya saudari mahu satu solusi yang lain daripada pernikahan, maka ianya tidak lain dan tidak bukan adalah berpisah darinya dan bertaubatlah kepada Allah dengan sebenar benar taubat. Andaikata benar dia adalah jodohmu, pasti Allah akan menemukan dirimu dengan dirinya di dalam keadaan yang lebih baik. Sesungguhnye telah kering pena yang
menulis pengaturan hidupmu. Telah tertulis di dalam Lauh Mahfuz siapa yang akan menjadi suamimu.

Saya sendiri telah mengambil kedua dua langkah yang telah saya sarankan kepada saudari iaitu berpisah atau bernikah. Saya telah mengambil keputusan meninggalkan pasangan saya kerana saya tahu ianya sesuatu yang bertentangan dengan Islam. Dan alhamdulillah saya juga telah mengambil langkah dengan bernikah dengan seorang gadis melalui cara yang lebih baik iaitu
melalui pernikahan secara Islamik. Dan buat pengetahuan saudari, saya masih lagi seorang pelajar yang baru menganjak usia 21 tahun dan pernikahan saya baru berusia 7 bulan. Moga Allah memberikan kami rezeki dan rahmat dari sisiNya

“Dan di antara tanda tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnyapada yang demikian itu benar benar terdapat tanda tanda bagi kaum yangberpikir.”
(Ar Ruum 30:21)

“Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha luas (pemberianNya) lagi Maha Mengetahui.”
(An Nuur 24:32)

Hadaanallahu Wa Iyyakum Ajma`in, Wallahu A`lam Bish-shawab,

Wassalamu `Alaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh.

Daftar rujukan:

1. Terjemahan Al Quranul Karim
2. Kitab Tazkiyah ; Cahyadi Takariawan
3. Menyiapkan Anak Perempuan Solehah ; Munir Muhammad Al Ghadban
4. Perjalanan Ruhani Menuju Allah ; Said Hawwa
5. Selamatkan Putra Putrimu Dari Lingkunga Tidak Islami; Faramarz Bin Muhammad Rahbar
6. Agar Dicintai Allah; Abdul Hadi Hasan Wahbi
7. Mendidik Cara Nabi Saw; Najib Khalid al-’am
8. Fiqh Dakwah Muslimah; Dr Ali Abdul Halim Mahmud
9. Pusat Konsultasi Syariah, www.eramuslim.com, bahagian soal jawab.

Al Faqir Ila Allah
Abu Syuhada
Mohd Sahrularifin Ab Manan
Mechanical Maintenance Department (Trainee)
Centralized Utility Facilities (CUF) Gebeng,
Petronas Gas Berhad.

Sistem Komen oleh Disqus